Dansk Firmaidræt indgår i et samarbejde med Kræftens Bekæmpelse om 10-kampen, som starter den 4. marts. 10-kampen er ti sjove, spændende og sunde uger med en ny udfordring hver uge. Og du kan deltage på hold med dine kolleger, så fællesskabet blomstrer, alt imens I gør noget godt for jer selv.
Der skal ikke så meget til for at leve sundere og hermed nedsætte risikoen for kræft. I løbet af 10-kampen oplever du hvor lidt. 10-kampen, som starter den 4. marts, er samtidig rammen om et nyt samarbejde mellem Dansk Firmaidræt og Kræftens Bekæmpelse.
Samarbejdet bunder i en fælles mission om at gøre danskerne sundere gennem øget motion og bevægelse – primært med fokus på sunde aktiviteter på arbejdspladsen, ligesom det er målet at få os alle sammen til at gå noget mere ved at tælle skridt.
”Efter at have oplevet kræften helt tæt inde på livet og fundet ud af, at man kan forebygge op mod fire ud af ti tilfælde, var det en let sag for mig at gå ind og støtte op omkring,” siger Micki Cheng fra Bagedysten, der – i lighed med Lene Beier (Landmand søger kærlighed) – er ambassadør for 10-kampen i 2019.
I 2018 deltog 75.000 danskere i 10-Kampen. Nu er det muligt at deltage med kollegahold, så også fællesskabet på arbejdspladsen blomstrer.
”Kræftens Bekæmpelse arbejder for at gøre det nemmere for danskerne at bevæge sig mere i hverdagen, fordi en fysisk aktiv livsstil forebygger kræft. Arbejdspladsen som arena er interessant, da 56 procent af os sidder ned i mere end otte timer på en hverdag. Via et samarbejde med firmaidrætten har vi bedre mulighed for at kommunikere vores budskaber til ildsjæle og beslutningstagere på arbejdspladserne,” siger forebyggelseschef i Kræftens Bekæmpelse, Mette Lolk Hanak.
I tråd med firmaidrættens strategi
Dansk Firmaidræts strategi for 2019-2022, Et sjovere Danmark i bevægelse, fokuserer på to områder – kollegamotion og lokal firmaidræt. Firmaidrætten har i de senere år udviklet samarbejdet med arbejdspladserne, og erfaringerne herfra er brugt til at tilpasse samt målrette aktiviteterne ud fra arbejdspladsernes behov og vilkår. Det er ligeledes en prioritet at sprede de gode budskaber om kollegamotion via parternskabsrelationer.
”Min fornemmeste opgave er sammen med mit dygtige team at få kollegamotion til at leve på arbejdspladserne. Der er et kæmpe uudnyttet potentiale i forhold til rekruttering og aktiviteter, som kan gavne sundheden og trivslen på arbejdspladsen. Når Kræftens Bekæmpelse søger en troværdig partner til bl.a. at levere relevant indhold til 10-kampen, er vi naturligvis mere end klar. 10-kampen ligger i tråd med vores strategier og vores stærke Tæl Skridt-koncept. Og så giver det mening at gøre en målrettet indsats mod kræft,” siger direktør for kollegamotionsafdelingen i Dansk Firmaidræt, Merete Spangsberg Nielsen.