Lever af gaming og esport
I mere end 20 år har den nordjyske virksomhed levet af at designe, udvikle og producere vandkøling til gaming og esport. Deres løsninger sidder i de fleste kendte gaming og esport computere og skaber bedre performance, til gamere i hele verden. Esport-teamet i firmaidrætten tog turen mod nord for at høre mere om arbejdspladsen.
”Ved at vandkøle CPU’en låser man, populært sagt, op for yderligere hestekræfter som man ikke ellers vil få adgang til med traditionel køling. Disse ekstra hestekræfter veksler direkte til flere FPS i brugernes spil. Det samme gælder hvis man vandkøler sit grafikkort, med den tilføjede fordel at man forbedrer sine frametimes. Frametimes er konsistensen mellem hvert billede der bliver vist på skærmen. Bedre frametimes giver en mere ’smooth’ oplevelse af spillet.” - siger Dennis Vesterbæk Hampe, der er Marketing Expert hos Asetek.
Har eget gaming- & esport-lokale
Da vi gik rundt på Asetek i Aalborg, blev vi konstant mødt af de glade kollegaer, en smittende synlig arbejdsglæde, der nok stammer fra et godt miljø og at alle får lov til at nørde dybt ned i deres passion og interesse. Asetek har også deres eget gaming og esport lokale – de kalder det: ”Asetek eSports Academy”. Det bruges af kollegaer der gamer sammen. Det bruges også af lokalsamfundet, foreninger, studerende, der inviteres indenfor. Ud over det afholder de også Lan nogle gange om året, så flere kollegaer mødes om gaming og esport og danner fællesskab og samvær på tværs af afdelinger, sprog og kultur.
”Vi oplever ofte vores kolleger benytter vores eSports Academy til at skabe stærkere relationer til hinanden. Oplevelsen af Esport i ideelle rammer, tillader folk at vise en helt ny side af dem selv og det er med til at styrke fællesskabet og ikke mindst holdånden på arbejdspladsen.” - fortæller Solveig Malvik, director of Branding hos Asetek.
Gaming lokalet har en fantastisk stemning og atmosfære. Man føler sig virkelig velkommen og motiveret, når man træder ind i lokalet. Rummet har fuld RGB-lys, lækre lounge møbler, konsoller, computere og en storskærm. De har kræset for udstyret i lokalet, med Alienware-pc'er, der er fuldt udstyret med i9-9900K, GeForce RTX 2080, 240 Hz Gsync-skærme og Razer Tournament Edition-mus, keyboard og headset. Dertil kommer gamerborde og stole – som gør oplevelsen fuldendt.
Next up: Racing & SimSports
Hos Asetek er man ved at etablere et helt nyt forretningsben: Hardware til racing spil. Man er i fuld sving med at ansætte specialister og designe, udvikle og producere hardware og komplette setups, til alle os, der elsker racing simulation spil. Produkterne bliver i høj kvalitet, og målet er at simulation racing og motorsport smelter sammen.
”Vores ultimative mål er at udhviske grænsen mellem virkelighed og gaming indenfor racing. Der er en stærk bevægelse i markedet allerede, og den ønsker vi at fremme gennem bl.a. rat og wheelbase, som direkte simulerer hver eneste lille ujævnhed i asfalten og pedaler, som lader dig opleve følelsen af at træde på en bremse fra en rigtig racerbil – også selvom det kræver du trykker over 100 bar!” - siger Dennis Vesterbæk Hampe, der er Marketing Expert hos Asetek.
Idéen er at skabe en komplet produktpakke til forbrugere, så sim racing entusiaster, klubber og andre, kun behøver at handle et sted, for at finde en samlet pakke i høj kvalitet. Det findes ikke i dag.
Støtter gaming og esport i hele verden
Det er tydeligt, når vi går rundt med Dennis og Solveig, at Asetek støtter gaming og esport i Danmark og hele verden. Som nordjysk virksomhed bidrager de til mange aktiviteter i det nordjyske, blandt andet GGW-eventet. Udover det hjælper de organisationer som: Shellback Tech i USA og St. Judes Childrens Hospital – og mange andre aktiviteter og tiltag.
Både Solveig og Dennis siger det også ordret flere gange: ”Jamen, vi støtter gerne gaming og esportsaktiviteter, så længe vi kan se det er meningsfuldt for alle parter. I sidste ende er vi selvfølgelig interesseret i et voksende marked, det er klart, men det handler lige så meget om at hæve anerkendelsen for gaming og esport i den generelle befolkning.” – siger Solveig Malvik, director of Branding.
(I samarbejde med Asetek)